När
Carolina Gårdheim ville dra igång sin verksamhet för nio år sedan fick hon
rådet att avstå. Konsulten på Nyföretagarcentrum trodde inte på hennes idé.
Idag har hennes företag Kreativ Insikt 800 återförsäljare i hela Sverige, en lönsam
webbutik och en egen butik i centrala Stockholm.
- Det var ju
tur att jag och min man hade en så stark övertygelse om att vår idé var bra,
annars hade vi kanske inte startat, säger Carolina Gårdheim.
För Carolina
Gårdheim är företagandet ett medel för att få göra det hon verkligen vill, att bidra med något gott på jorden, utifrån sitt perspektiv. Företagets
lönsamhet blir därför inte det primära målet utan en förutsättning för att
förverkliga drömmen om att vara kreativ och inspirera andra. Det är inte heller
pengarna i sig som driver henne att utvecklas vidare.
- Det är ju självklart att det är viktigt
att företaget går runt, annars kan jag ju inte göra det jag vill. Men
drivkraften är passionen. När man driver ett företag med passion så går det
bra, säger Carolina Gårdheim.
Carolina
Gårdheim vill ständigt utvecklas, tänka nytt och gå vidare. Hela tiden vända på
nya stenar för att se vad som finns där. Kreativiteten är central. Men
utveckling innebär också svårigheter och det kan vara lätt att fastna i det
negativa om det får ta över.
- Det är att skapa och utveckla vidare som gör det roligt att driva eget. Men företagande innebär också att du ofta stöter på patrull. Då gäller det att ha förmågan att inte hänga upp sig på det som gick fel utan se vad du kan göra i stället. Det finns alltid nya möjligheter, säger Carolina Gårdheim.
- Det är att skapa och utveckla vidare som gör det roligt att driva eget. Men företagande innebär också att du ofta stöter på patrull. Då gäller det att ha förmågan att inte hänga upp sig på det som gick fel utan se vad du kan göra i stället. Det finns alltid nya möjligheter, säger Carolina Gårdheim.
Carolina Gårdheim är
medlem i KLIVET, Kvinnligt ledarskap i Vaxholm. I
sitt företag Kreativ Insikt designar och säljer hon inspirerande böcker och
CD-skivor samt smycken, inspirationskort, anteckningsböcker, kort, tavlor och
andra vardagsting med tänkvärda budskap. Just nu ligger fokus på att lansera
höstens nyheter på temat ”Gör din grej” och att skapa nytt inför kommande års
fyra lanseringar, nästa blir i januari. Läs mer på www.kreativinsikt.se