Att starta produktion, försäljning och distribution inom ett helt nytt område görs inte med vänsterhanden, särskilt inte i livsmedelsbranschen
– Det var tur att vi inte visste mer, då hade
vi kanske aldrig vågat, säger KLIVET-medlemmen Nathalie Westlund en av
grundarna av livsmedelsföretaget Ewalie.
Det var knappt två år sedan som Nathalie Westlund och Ewa
Skiöldebrand efter att ha fått en snilleblixt, började packa sina produkter hemma
i det egna köket. Det blev succé direkt. Idag har Ewalie produktion i Tyskland
och deras knäckebröds- , mjukbröds- och müsli- mixer säljs på ICA, Coop och
andra livsmedelsbutiker över hela landet och i Norge. Företaget expanderar snabbt och som så ofta, för
snabbväxande företag, med lite växtvärk
- Vårt största problem just nu är likviditeten. Alla pengar är låsta i varulager. Det gäller att satsa rätt och veta hur mycket vi ska beställa. Oftast är det magkänslan som får bestämma, säger Nathalie Westlund
Det verkar som känslan varit rätt. Av de fem nya produkter
som precis kommit ut säljer alla fem lika bra! Det är framförallt det glutenfria
sortimentet som är på frammarsch, på gott och ont. Alternativen för en glutenallergiker är än så
länge ganska få.
- Det är ovanligt med glutenfria, ekologiska produkter med
lågt GI. Vi känner att vi fyller flera viktiga behov med våra produkter. Det allra
roligaste är att komma ut i butik och se att det rullar på och att få positiv
respons från handlaren på att vi har satsat rätt, säger Nathalie Westlund
Nathalie Westlund är medlem i
KLIVET, Kvinnligt ledarskap i Vaxholm. Hon är också en av två grundare till
Ewalie som tillverkar och säljer naturliga, ekologiska råvarumixar utan
tillsatser.
Ewalies filosofi är att mat ska vara enkel att laga, smaka
himmelskt gott, innehålla bra energi och vara vacker för ögat. Sunda matvanor
är enligt Ewalie livsnjutning, livsförhöjande, livsviktigt och ger livskraft.